Kwaliteit bij SKOBOS
Het volgen van ontwikkeling
Het doel van SKOBOS is dat ieder kind zijn of haar talenten kan ontwikkelen en een eigen plek vindt in de maatschappij. Nu kunnen we geloven dat we daar met ons onderwijs en doorgaande leerlijnen goed aan bijdragen, maar het is belangrijk dat we dat ook meten. Dat we weten hoe onze leerlingen het daadwerkelijk doen.
De kwaliteit op onze kindcentra
Wij willen graag dat onze leerlingen optimaal profiteren van het geboden onderwijs en dat ze met voldoende kennis en vaardigheden de basisschool verlaten. We zijn daarom continu bezig de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen en verbeteren. Daarvoor meten we resultaten, zowel op het cognitieve als het sociaal-emotionele vlak. Kan een kind zich de stof eigen maken, sluit het aan bij zijn/haar niveau, gaat een kind met plezier naar school?
We zijn ook benieuwd naar de tevredenheid van ouders, kinderen en medewerkers. Eén van de manieren om die te meten, is het afnemen van een enquête om vervolgens met elkaar in gesprek te gaan over de uitkomsten ervan.
Net zoals het onderwijs op onze scholen en kindcentra verschillend wordt ingericht, is ook de manier waarop dit wordt gemeten per kindcentrum anders. Iedereen maakt de keuzes voor het volgen en toetsen van ontwikkeling op basis van het eigen onderwijs. Hoe een kindcentrum werkt aan kwaliteit vindt u op de eigen website.
- Dalton Kindcentrum AvontuurRijk
- Speelleerplein de Fonkeling
- Kindcentrum de Linde
- Kindcentrum de Plataan
- Kindcentrum de Vliertuin
Op de website Scholen op de kaart kunt u van alle scholen in Nederland allerlei informatie vinden en kunt u scholen vergelijken. Handig als u op zoek bent naar een goede en geschikte school voor uw kind of als u benieuwd bent hoe het staat met de kwaliteit van een school.
Kwaliteitsverbetering organisatiebreed
Kwaliteit van onderwijs is iets waar we binnen SKOBOS continu aan werken. Het kan altijd weer beter en als de omstandigheden wijzigen, veranderen we als bestuur of kindcentrum mee. Vanuit de verantwoordelijkheid die SKOBOS heeft voor het geven van goed onderwijs, vinden wij het belangrijk om te sturen op onderwijskwaliteit.
In 2024 hebben we ons kwaliteitsbeleid en onze kwaliteitsmonitor herijkt en opnieuw vastgesteld, op basis van het model ‘Regie op Onderwijskwaliteit’ van de PO-Raad (zie afbeelding hieronder).
Binnen SKOBOS richten we ons op vier kwaliteitsgebieden:
- Onderwijsproces
- Veiligheid en schoolklimaat
- Onderwijsresultaten
- Sturen, kwaliteitszorg en ambitie
Binnen deze vier gebieden doorlopen we telkens de vier stappen uit het model hieronder:
- Definitie: hoe definiëren we onderwijskwaliteit? Wat is goed onderwijs en hoe formuleren we hierbij heldere doelen?
- Zicht hebben: op welke manier hebben we zicht op onderwijskwaliteit? Niet alles wat onze leerlingen leren en kunnen is in cijfers uit te drukken. Merkbare resultaten zijn minstens zo waardevol.
- Werken aan: op welke manier werken we aan onderwijskwaliteit? We maken hierbij een onderscheid tussen noodzakelijke en wenselijke verbeteringen.
- Verantwoorden: hoe verantwoorden we ons over onderwijskwaliteit? Hoe, wanneer en waarover informeren we belanghebbenden over de onderwijskwaliteit? En hoe verwerken we de opbrengsten hieruit voor het vervolg.
Om de verschillende aspecten van ons kwaliteitsbeleid te kunnen monitoren, maakt SKOBOS gebruik van een kwaliteitsmonitor. Hierin kunnen we in één oogopslag de trend van verschillende jaren volgen en de verschillen tussen de verschillende kindcentra zien.